Skrivet av Martin Ågren 19 juni 2025
Så här har Skolverket (2024) kategoriserat/grupperat olika tekniska begrepp (i ämnesplanen för Artificiell intelligens på gymnasienivå):
Användning av AI
Datorseende + metoder som liggera bakom
Generativ AI + metoder som liggera bakom
Prediktion + metoder som liggera bakom
Robotik + metoder som liggera bakom
Tillämpningar av tekniker inom AI
Maskininlärning
Robotik
Tekniker för AI
Klassificering
Objektigenkänning
Sökning
Metoder och algoritmer
Beslutsträd
Regression
Oövervakat lärande
Övervakat lärande
Problemlösning med AI
Klassificering
Maskininlärning
NLP
Objektigenkänning
Prediktion
Spelagent
Träning av AI
Metoder för enklare träning av AI
Här är tekniska begrepp som nämns i Skolverkets ämnesplan för Artificiell intelligens:
Beslutsträd
Datorseende (Computer Vision)
I ämnesplanen nämns "Vision" men den korrekta benämningen på svenska är "datorseende".
Generativ AI
Klassificering
NLP
Objektigenkänning
Prediktion
Regression
Spelagent
Sökning
Skolverket. (2024). Artificiell intelligens (ARTART01). Hämtad 19 juni 2025, från https://www.skolverket.se/undervisning/gymnasieskolan/laroplan-program-och-amnen-i-gymnasieskolan/gymnasieprogrammen/amne?url=907561864%2Fsyllabuscw%2Fjsp%2Fsubject.htm%3FsubjectCode%3DART%26version%3D1%26tos%3Dgy&sv.url=12.5dfee44715d35a5cdfa92a3
Skolverket. (2025, 19 maj). Råd om AI, Chattbottar och liknande verktyg. Hämtad 19 juni 2025, från https://www.skolverket.se/kompetensutveckling/stod-i-arbetet/rad-om-ai-chattbottar-och-liknande-verktyg