Skrivet av Martin Ågren 18 mars 2025
Läs först om datasäkerhet, licens, villkor, GDPR här.
Grundläggande kompetensutveckling för all personal.
Välj koncept gällande: Policy, licens, villkor, med mera.
Kompetensutveckling för en eller några lärare med intresse för AI.
Få med övriga lärare på tåget.
Enklast är att varje lärare först regelbundet använder AI-verktyg, för att höja sin egen AI-kompetens (för att i senare skede kunna guida eleverna i användning av AI i skolan).
Guida eleverna i ansvarsfullt och konstruktivt användande av AI i skolan (och hemma i samband med läxläsning).
Det är viktigt att både lärare och elever har god förståelse för AI-hallucinationer, vad det är och hur man förebygger det. Källkritik och informationskritik är väldigt viktigt i dessa sammanhang. Läs mer om AI-hallucinationer här.
Förberedelse av lektion: upplägg och undervisningsmaterial. Exempelvis generera text, tabell, kod, bild, ljud, film.
Planering av modul eller läsår. Tips: Klistra in ämnesplanen/kursplanen i början av chatten.
Deep Research: Få utförlig rapport om ett moment i undervisningen (eller annat av intresse).
Administration och kommunikation
Informera eller visa elev:
"Skriv aldrig personuppgift i input" (bra vana, även om licensavtalet är perfekt)
"Output blir fel ibland" (AI-hallucinationer och bias)
"Källkritik och informationskritik"
Hur verktygen används ansvarsfullt och konstruktivt för långsiktigt lärande.
Instruera hur eleven använder custom GPT som läraren skapat. Exempel: Sokratiskt förhållningssätt hos AI och expert på en visst moment i kursen.
Rollspel: AI kan gå in i roll som elev får diskutera med.
Röstläget: Eleven kan ha muntlig konversation med Voice Mode ibland istället för att skriva med tangentbord. Förklara fördelar och nackdelar.
Fusk, enligt Skolverket
"Ej examinerande hemuppgift" - "Går ej att veta om elev använt AI hemma"
Rättssäker betygssättning
Enligt mig:
1: Salstenta: Säkert prov
2: Muntlig presentation
3: Muntligt förhör
Scan: AI-genererat
Ej pålitliga verktyg - Ger ofta false positives, trots att man skrivit texten själv.
Scan: Plagiat
Går att upptäcka ibland, men inte så användbart eftersom AI skapar relativt unikt innehåll.
Gymnasiearbetet
Muntlig redovisning: Kan eleven ämnet? - Kolla elevens källhänvisningar?
App i mobilen - App Store: Installera ChatGPT - Undvik annons högst upp i App Store.
Webbläsare i dator - Besök webbplatsen ChatGPT.com
Abonnemang - Free, Plus, Team - Prislista - Högre tröskelvärde - Early access - Träningsdata
Logga in - Logga in med Google, eller klicka Registrera dig - Välj anv.namn & lösenord - Logga in
Testa ChatGPT - Experimentera: Skriv till ChatGPT: Prata om ämnet som du undervisar i - Testa att söka på Internet (exempelvis nyhetshändelse) - Skapa en bild - Skapa en punktlista
Klistra in ämnesplan - Tilldela roll: "Du är expert på ämnet [ämnets namn] på gymnasiet. Svara OK nu." - Klistra in ämnesplan i början av chatten: Använd trippla citationstecken - Klistra inte in kurs 2 i onödan om du vill diskutera kurs 1 - Nu kan du diskutera ämnet och kursplanen med en ämnesexpert
Custom GPTs - Abonnemang Plus krävs - Exempel på GPT: Skolverket AI 1 (av Martin Ågren) - Skapa en AI som är expert på din kurs.
Lärare som använder AI - Hur kan läraren få hjälp av AI? - Planera lektion/modul/läsår - Skapa provfrågor - Brainstorma idéer - Tänk på GDPR: Namn som du skriver in skickas till server i USA - Om elev ställer klurig fråga: skriv frågan och aktivera surf.
Elev som använder AI - Hur kan eleven få hjälp av AI? - Extra bra vid dyslexi: Muntlig diskussion (istället för att läsa/skriva) via röstläget - ChatGPT som lärare (om det behövs: Custom GPT: expert på ett ämne eller modul).
Fler idéer?... :)